An overview of e-commerce and express logistics during the Covid-19 pandemic

Autores/as

  • Alexandre Costa da Silva IF Suzano.
  • Gabriel de Oliveira Saraiva IF Suzano.
  • Wilson Yoshio Tanaka IF Suzano.
  • Sivanilza Teixeira Machado IF Suzano.

Resumen

E-commerce is a reality in people's daily lives and has been changing the process of acquiring goods and services. The practicality for consumers and cost reduction in processes for entrepreneurs contribute to the exponential growth intensified by social isolation during the COVID-19 pandemic. Thus, e-commerce becomes fundamental as a supply and entertainment channel for isolated families, as well as generating new business opportunities. This article aimed to study and present the importance of e-commerce and urban logistics expressed during the COVID-19 pandemic, addressing its definition, methods, relevance in the financial market. Therefore, a qualitative data analysis and literature review were carried out to present the sector's growth. The main results were the increase of consumers and suppliers in electronic commerce, bringing more agility, accessibility and practicality, strengthening credibility. Thus, the final consideration is the observation that the pandemic accelerated the process of consolidating e-commerce in the market, and that this type of commerce has been shown to be increasingly reliable and logistics play a fundamental role in making it more dynamic and practical, bringing more comfort and ease to consumers during the shopping experience.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Citas

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE COMÉRCIO ELETRÔNICO. Com aporte de US$ 35 milhões, Click Entregas agora é Borzo. Associação Brasileira de Comércio Eletrônico. 2021. Disponível em: https://abcomm.org/noticias/com-aporte-de-us-35-milhoes-click-entregas-agora-e-borzo/. Acesso em: 12 set. 2021.

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DO SETOR DE BICICLETAS. Bicicletas continuam em alta no Brasil: Primeiro semestre de 2021 teve aumento de 34% nas vendas em comparação a 2020. Aliança Bike. 2021. 1 p. Disponível em: https://aliancabike.org.br/aumento-nas-vendas-em-2021/. Acesso em: 9 out. 2021.

BAJARLIA, I. 2021: o ano em que o e-commerce crossborder fará a diferença. E-commerce Brasil. 2021. 1 p. Disponível em: https://www.ecommercebrasil.com.br/artigos/crossborder-e-commerce/. Acesso em: 18 ago. 2021.

BRASIL. Lei n. 8.846, de 21 de janeiro de 1994. Dispõe sobre a emissão de documentos fiscais e o arbitramento da receita mínima para efeitos tributários, e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L8846.htm. Acesso em: 20 mar. 2021.

BRASIL. Lei N° 10.962, de 11 de outubro de 2004. Dispõe sobre a oferta e as formas de afixação de preços de produtos e serviços para o consumidor. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2004-2006/2004/Lei/L10.962.htm#art2iii. Acesso em: 20 mar. 2021.

BRASIL. Lei Complementar n. 123, de 14 de dezembro de 2006. Institui o Estatuto Nacional da Microempresa e da Empresa de Pequeno Porte; altera dispositivos das Leis no 8.212 e 8.213, ambas de 24 de julho de 1991, da Consolidação das Leis do Trabalho – CLT e outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/lcp/lcp123.htm. Acesso em: 20 mar. 2021.

BRASIL. Emenda Constitucional N° 87, de 16 de abril de 2015. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/ConstituicaoCompilado.htm. Acesso em: 13 ago. 2021.

BRASIL. Lei N° 13.543, de 19 de dezembro de 2017. Acrescenta dispositivo àLei n° 10.962, de 11 de outubro de 2004, que dispõe sobre a oferta e as formas de afixação de preços de produtos e serviços para o consumidor. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/Lei/L13543.htm. Acesso em: 20 mar. 2021.

CHEVALIER, Stephanie. Brasil: principais apps para pedir comida on-line 2021. Statista. 2021. Disponível em: https://www.statista.com/statistics/748291/most-popular-food-delivery-apps-brazil/. Acesso em: 26 jun. 2021.

CORNERSHOP. Sobre a Cornershop. Disponível em: https://cornershopapp.com/. Acesso em: 9 out. 2021.

DUTRA, J. A. A.; ZANI, R. Uma análise das práticas de delivery de alimentos em tempos de pandemia do COVID-19. Almanaque Multidisciplinar de Pesquisa, v. 7, n. 2, p.25-45, 2020.

EBIT/NIELSEN. 43ª Webshoppers. 2021. 40 slides. Disponível em: https://company.ebit.com.br/webshoppers/webshoppersfree. Acessado em: 14 set. 2021.

EBIT/NIELSEN. 44ª Webshoppers. 2021. 41 slides. Disponível em: https://company.ebit.com.br/webshoppers/webshoppersfree. Acessado em: 14 set. 2021.

FUERTH, L.R.; DANTAS, L.S. O e-commerce e a integração logística no transporte de carga expressa. In: IV Simpósio de Excelência em Gestão e Tecnologia, 2007.

HAUBRICH, D. B.; FROEHLICH, C. Benefícios e Desafios do Home Office em Empresas de Tecnologia da Informação. Revista Gestão & Conexões, v. 9, n. 1, 2020.

KHATTAR, F.A.; OKANO, M.T. Crowdshipping: Uma Análise Bibliométrica. In: XIV Workshop de Pós-Graduação e Pesquisa do Centro Paula Souza, São Paulo, 2019.

MARTINS, Gabriel. Análise das estratégias de dropshipping e fulfillment no gerenciamento da cadeia de suprimentos de um e-commerce. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Engenharia de Transportes e Logística), Universidade Federal de Santa Catarina, Joinville, 2020

MEDEIROS, Contabilidade e soluções. Entenda o ICMS - Simples Nacional. Direção: Medeiros. YouTube, 2020. Disponível em: https://youtu.be/9vrzbz-Paf0. Acesso em: 13 ago. 2021.

MENDONÇA, G. M. E-Commerce. IPTEC – Revista inovação, projetos e tecnologias, v. 4, n. 2, p. 240-251, 2016.

OLIVEIRA, L.K.; OLIVEIRA, R.S.; HENRIQUES, R.S.; DENAIS, M. Análise dos benefícios de um espaço físico urbano na distribuição urbana de mercadorias. Produção On-line, v. 16, n. 3, p. 988-1006, 2016.

SÃO PAULO. Secretaria de São Paulo. Portaria n. 011, de 18 de março de 2021. Diário Oficial da União, ano 2021, p. 1.

SOUZA, C.B.C.; SALIB, M.L.L. A hipervulnerabilidade do consumidor no E-Commerce Cross Border: o desafio do mercado transnacional. Revista de Direito, Globalização e Responsabilidade nas Relações de Consumo, v. 5, n. 2, p. 64-84, 2019.

VILELA, LUIZA. E-commerce: o setor que cresceu 75% em meio àpandemia. Novo Varejo. 2021. Disponível em: https://www.consumidormoderno.com.br/ Acesso em: 18 mar. 2021.

Publicado

2022-05-30

Cómo citar

Silva, A. C. da, Saraiva, G. de O., Tanaka, W. Y., & Machado, S. T. (2022). An overview of e-commerce and express logistics during the Covid-19 pandemic. Refas - Revista Fatec Zona Sul, 8(4), 1–14. Recuperado a partir de https://revistarefas.com.br/RevFATECZS/article/view/581

Número

Sección

English

Métrica

Artículos más leídos del mismo autor/a