Educação financeira

Os desafios e a prática docente a jovens aprendizes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26853/Refas_ISSN-2359-182X_v10n05_06

Keywords:

Financial education, Teacher Education, Teaching knowledge, Experience report

Abstract

The Experience Report is a qualitative approach to scientific research, whose objective is to describe the researcher's experience, in the teaching practice of teaching about Financial Education, to a group of young people between 17 and 21 years old who are part of the Professional Learning program, in a private professional education institution in the interior of the state of São Paulo. In total, four classes were taught on the topic of Financial Education, among the main concepts involved: what is money, consumption, credit, banking spread, interest, loan, financing, financial planning and investments. The Experience Report describes, in detail, the teaching practices used in classes as well as the challenges identified by the researcher. The study also relies on the self-assessment that students made about the learning obtained in these classes. From the students' reports, it is clear that Financial Education is relevant to achieving their autonomy and personal goals, since with the knowledge acquired they understand that they also need to act responsibly with their financial resources, it is also clear that the training continuing training in Financial Education is essential to achieve good results, it is suggested that an institution creates continuing training in Financial Education of at least 60 hours. The curriculum of the Professional Learning program must also adapt to the times, in order to deal with such an important subject for the critical citizenship training of young people, who are entering the job market and thus building their autonomy.

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Author Biographies

Francisco Sousa Roberto Junior, Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza (CEETEPS)

Mestrando em Gestão e Desenvolvimento da Educação profissional pelo Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza (CEETEPS), pós-graduado em Gestão de Pessoas: Carreira, Liderança e Coaching pela PUC-RS (2020), Especialista em Gestão Industrial pela FGV (2015) e Bacharel em Administração pela Faculdade Anhanguera.

Rodrigo Avella Ramirez, Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza (CEETEPS)

Doutor em Educação, Arte e História da Cultura (summa cum laude) pela Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM) . Mestre em Gestão da Formação Tecnológica pelo Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza ( CEETEPS). Professor e pesquisador no Programa de Mestrado em Educação Profissional do CEETEPS. Professor de ensino tecnológico superior da Fatec.

Helen Regiane Martinez, Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza - CEETEPS

Graduada em Psicologia pela Universidade São Marcos e pós graduada em teoria Psicanalítica na PUC. Mestranda em Gestão e Desenvolvimento da Educação profissional pelo Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza.

Priscila Claudia de Jesus Antunes Baumann, Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza (CEETEPS)

Pedagoga com 13 anos de experiência docente, sendo 8 anos como Professora e 5 anos como Coordenadora Pedagógica na Prefeitura de São Paulo. Possui MBA em Gestão Estratégica de Negócios pela FMU e Pós Graduação Latu Sensu em Docência no Ensino Superior pela UNIP. Mestranda em Gestão e Desenvolvimento da Educação Profissional no Centro Paula Souza.

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Published

2024-06-25

How to Cite

Roberto Junior, F. S., Ramirez, R. A., Martinez, H. R., & Baumann, P. C. de J. A. (2024). Educação financeira: Os desafios e a prática docente a jovens aprendizes. Refas - Revista Fatec Zona Sul, 10(5), 1–14. https://doi.org/10.26853/Refas_ISSN-2359-182X_v10n05_06

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