Formação continuada e a LDB

uma visão a partir de uma instituição de ensino técnico profissionalizante

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26853/Refas_ISSN-2359-182X_v11n05_06

Keywords:

LDB, continuing education, teachers.

Abstract

With the introduction of the Basic Guidelines Law for Education, Law No. 9394, on December 20, 1996, the debate began on the political-pedagogical training of teachers in the most diverse areas of education. Therefore, a discussion was needed on the continuing education of these professionals, so that they could improve their pedagogical techniques and practices in the classroom. Thus, this article aims to investigate the continuing education practices implemented in a technical and vocational education institution in the State of São Paulo, through its Coordination of Secondary and Technical Education - CETEC, more specifically CETEC Capacitações, carrying out a qualitative analysis with a focus on bibliographic and documentary research on the impacts of teacher certifications in relation to the continuing education program of the aforementioned institution and their performance in the classroom.

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Author Biographies

Fabio Lopes da Silva, Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza-CEETEPS

Mestrando do programa de mestrado profissional em gestão e desenvolvimento da Educação na Unidade de pós-graduação, extensão e pesquisa do Centro Paula Souza.

Rodrigo Avella Ramirez, Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza

Professor Doutor do Programa de Mestrado Profissional em Gestão e Desenvolvimento da Educação Profissional.

Priscila Claudia de Jesus Antunes Baumann, Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza

Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza – CEETEPS, Unidade de Pós-graduação, mestranda em Gestão e Desenvolvimento da Educação Profissional, professora do Senac.

Adriana Salvanini, Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza

Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza – CEETEPS, Unidade de Pós-graduação, mestranda em Gestão e Desenvolvimento da Educação Profissional.

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Published

2025-06-27

How to Cite

Silva, F. L. da, Avella Ramirez, R., Baumann, P. C. de J. A., & Salvanini, A. (2025). Formação continuada e a LDB: uma visão a partir de uma instituição de ensino técnico profissionalizante. Refas - Revista Fatec Zona Sul, 11(5), 1–14. https://doi.org/10.26853/Refas_ISSN-2359-182X_v11n05_06

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