Elaboração de jogos de tabuleiro como estratégia de ensino para o desenvolvimento de competências empreendedoras

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26853/Refas_ISSN-2359-182X_v11n01_04

Keywords:

Project-Based Learning; Board games; entrepreneurial skills

Abstract

Entrepreneurial education is becoming a topic of growing interest within Higher Education Institutions (HEIs) to transform and awaken entrepreneurial attitudes in students. Through the literature, a relationship can be seen between entrepreneurial skills and learning processes, in addition to considering the locus of control as an important factor for entrepreneurship. However, there is a lack of studies on the acquisition of entrepreneurial skills and competencies that can be developed through the development of board games. In this context, this study aims to analyze the perception of teachers and students from a higher education business management and innovation course at FATEC-SEBRAE on the development of board games to mobilize entrepreneurial skills through Project-Based Learning (ABP). The methodology used was a qualitative approach using a semi-structured interview guide. For data analysis and systematization, IRAMUTEQ Software was used. The results obtained indicate that the methodology used by the teacher to create games was capable of developing entrepreneurial characteristics, in addition to fundamental skills to cultivate an entrepreneurial attitude, as foreseen in the scope of the discipline.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

luciana Alves de Oliveira, Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza

Mestra pelo Programa de Pós-graduação em Gestão e Tecnologia em Sistemas Produtivos do CEETEPS. Docente do ensino técnico.

Thauara Santos Pinho , Faculdade de tecnologia de Guarulhos

Graduada em Física pelo Instituto Federal de São Paulo. Professora na Fatec Guarulhos.

Alexandre Formigoni, Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza - CEETEPS

Mestre e Doutor em Engenharia de Produção pela Universidade Paulista. Professor no Programa de Pós-graduação em Gestão e Tecnologia em Sistemas Produtivos do CEETEPS.

Caio Flavio Stettiner, Faculdade de Tecnologia Sebrae

Mestre em Educação pela Universidade Cidade de São Paulo. Doutor em Administração de Empresas pelo Centro Universitário Campo Limpo Paulista. Professor na Fatec Sebrae e Zona Leste.

References

ALADAG, S. The Views of Class Teachers on Acquisition of Entrepreneurship Ability. Journal of Education and Training Studies, v. 5, n. 8, p. 51-61, 2017.

ALBUQUERQUE, F. J. B. de et al. Lócus de controle e bem-estar subjetivo em estudantes universitários da Paraíba. Psicologia para América Latina, n. 13, p. 0-0, 2008.

ANTONELLO, C. S. A metamorfose da aprendizagem organizacional: uma revisão crítica. Aprendizagem organizacional e competências. Porto Alegre: Bookman, p. 12-33, 2005.

BALUKU, M. M.; BANTU, E.; OTTO, K. Effect of locus of control on entrepreneurial attitudes and self-employment intentions: The moderating role of individualism. Journal of enterprising culture, v. 26, n. 03, p. 251-283, 2018.

MALTA CAMPOS, T.; DE OLIVEIRA LIMA, E. Um estudo sobre os fatores que influenciam no desenvolvimento de competências empreendedoras. Revista Pretexto, v. 201, n. 1, 2019.

COOLEY, L. Entrepreneurship training and the strengthening of entrepreneurial performance. Final Report. Contract No. DAN-5314-C-00-3074-00. Washington: USAID, 1990.

CORRÊA, P. B.; NIVEIROS, S. I.; JÚNIOR, J. B. A. C. Ambientes de aprendizagem: estudo da aplicação de jogos de empresas nas IES dos cursos de ciências contábeis do estado de Mato Grosso. Revista Estudo & Debate, v. 26, n. 2, 2019.

CRUZ, E. et al. Matemática financeira e jogos de tabuleiro: uma experiência de ensino com um baixo custo. Revista Ciências & Ideias ISSN: 2176-1477, p. 158-176, 2021.

DIAS, T. R. F. V.; NARDELLI, P. M; VILAS BOAS, A. A. Competências empreendedoras: Um estudo sobre os empreendedores ganhadores do prêmio TOP Empresarial. Encontro de estudos sobre empreendedorismo e gestão de pequenas empresas, v. 5, 2008.Drucker, P. F. (2016). Inovação e espírito empreendedor: Práticas e princípios. Ed. ver. São Paulo, Cengage Learning, p. 400.

FERREIRA, A. da S. M.; LOIOLA, E.; GONDIM, S. M. G.; PEREIRA, C. R. Effects of entrepreneurial competence and planning guidance on the relation between university students’ attitude and entrepreneurial intention. The Journal of Entrepreneurship, v. 31, n. 1, p. 7-29, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.1177/09713557211069261. Acesso em: 30 mai. 2024.

LIÑÁN, F.; FAYOLLE, A. A systematic literature review on entrepreneurial intentions: citation, thematic analyses, and research agenda. International Entrepreneurship and Management Journal, v. 11, n. 4, p. 907-933, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.1007/s11365-015-0356-5. Acesso em: 30 maio 2024.

LOPEZ-GAZPIO, I. Gaining student engagement through project-based learning: a competitive 2D game construction case study. IEEE Access, v. 10, p. 1881-1892, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.1109/ACCESS.2021.3139764. Acesso em: 30 maio 2024.

MACIEL, C. D. O.; CAMARGO, C. Lócus de controle, comportamento empreendedor e desempenho de pequenas empresas. RAM. Revista de Administração Mackenzie, v. 11, p. 168-188, 2010.

MARTINS, A. R.; OLIVEIRA, L. R. Motivação e aprendizagem através da criação de jogos educativos. Indagatio Didactica, v. 10, n. 3, p. 61-80, 2018.

MASSON, T. J.; MIRANDA, L. F. D.; MUNHOZ JR, A.; CASTANHEIRA, A. M. P. Metodologia de ensino: aprendizagem baseada em projetos (PBL). In: XL CONGRESSO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO EM ENGENHARIA (COBENGE), 2012, Belém, PA. Anais [...]. Belém: sn, 2012. p. 13.

MINAYO, M. C. de S.; DESLANDES, S. F.; GOMES, R. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Editora Vozes, 2011.

MORASCO, C. M. N. S.; SOUSA, G. R. de. Criação de jogos empresariais como incentivo ao empreendedorismo. REaD - Revista de Educação a Distância, v. 1, n. 1, 2019. Art. 1.

OLIVEIRA, N. A. A. de; NETO, J. A. M. Folhetim Lorenianas: aprendizagem baseada em projetos, pesquisa e inovação responsáveis na educação. Revista e Curriculum, v. 16, n. 2, p. 341-363, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.23925/1809-3876.2018v16i2p341-363. Acesso em: 30 mai. 2024.

SAMO, A. H.; MAHAR, A. H. Moderating role of entrepreneurial learning on antecedents of entrepreneurial intentions. International Journal of Advanced Research, v. 5, n. 5, p. 674-681, 2017.

RODDENBERRY, A.; RENK, K. Locus of control and self-efficacy: potential mediators of stress, illness, and utilization of health services in college students. Child Psychiatry & Human Development, v. 41, n. 4, p. 353-370, 2010.

ROTTER, J. B. Generalized expectancies for internal versus external control of reinforcement. Psychological Monographs: General and Applied, v. 80, n. 1, 1966.

SILVA, S.; RIBEIRO, E. A. W. O software IRAMUTEQ como ferramenta metodológica para análise qualitativa nas pesquisas em educação o profissional e tecnológica. Cadernos de Educação Tecnologia e Sociedade, v. 14, n. 2, p. 275-284, 2021.

SNELL, R.; LAU, A. Exploring local competences salient for expanding small businesses. Journal of Management Development, 1994.

TEIXEIRA, D. M.; SANTOS, J. M.; FORTES, G. P. Por uma sala de aula mais interessante! Senão for isso o que será? A educação empreendedora abrindo portas para o futuro da educação e da economia. Revista Livre de Sustentabilidade e Empreendedorismo, v. 3, p. 130-163, 2018.

ZAMPIER, M. A.; TAKAHASHI, A. R. W. Competências empreendedoras e processos de aprendizagem empreendedora: modelo conceitual de pesquisa. Cadernos EBAPE.BR, v. 9, n. spe1, p. 564-585, 2011. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1679-39512011000600007. Acesso em: 30 maio 2024.

Published

2024-10-31

How to Cite

Oliveira, luciana A. de, Pinho , T. S., Formigoni, A., & Stettiner, C. F. (2024). Elaboração de jogos de tabuleiro como estratégia de ensino para o desenvolvimento de competências empreendedoras. Refas - Revista Fatec Zona Sul, 11(1), 40–52. https://doi.org/10.26853/Refas_ISSN-2359-182X_v11n01_04

Issue

Section

Gestão Empresarial

Metrics

Most read articles by the same author(s)