LEARNING AND MANAGEMENT SKILLS

STUDY WITH MANAGERS FROM THE RURAL MICROCREDIT AREA OF PARAÍBA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26853/Refas_ISSN-2359-182X_v12n01_03

Keywords:

Competências Gerenciais, Aprendizagem, Microcrédito Rural

Abstract

Given the relevance of the area, Rural Microcredit requires professional management, with trained and competent managers to operate in the market. Thus, this research sought to answer the following question: what is the predominant form of learning in the performance of managers in the Rural Microcredit area in terms of developing their skills? The main objective was to identify the predominant form of learning in the performance of managers in the Rural Microcredit area in terms of developing their skills. The methodology adopted was quantitative research, with the participation of twelve coordinators from a microcredit institution in Paraíba. Data collection was carried out through a questionnaire, which focused on the type of learning predominant in management practices, based on the development of the skills of the managers researched. In general, the results demonstrate the relevance of the role of these managers and, above all, the complexity of the various tasks they perform. Furthermore, the results indicate that the majority of interviewed managers develop their managerial skills through formal learning.

Keywords: Managerial Competencies; Learning; Rural Microcredit.

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Author Biographies

Werlly Douglas dos Santos Rodrigues, Universidade Federal de Campina Grande (UFCG)

Master's student in Management and Agroindustrial Systems at the Federal University of Campina Grande (UFCG). Specialist in Public Management from the State University of Paraíba (UEPB). Bachelor in Administration from the State University of Paraíba - UEPB.

Cinthia Moura Frade, Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

Doutoranda em Administração pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Mestra em Gestão Pública e Cooperação Internacional pela UFPB. Especialista em Práticas Pedagógicas pelo Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Norte de Minas Gerais (IFNMG). Especialista em Ciências Humanas e Sociais Aplicadas e o Mundo do Trabalho pela Universidade Federal do Piauí (UFPI). Especialista em Marketing pela Universidade Norte do Paraná (UNOPAR).

Mariana Ferreira Pessoa , Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

Mestra em Gestão Pública e Cooperação Internacional pela Universidade Federal da Paraíba. Especialista em Docência no Ensino Superior pelas Faculdades Integradas do Ceará (2018). Bacharela em Administração pela Universidade Federal de Campina Grande.

Dayane Renaly Lopes de Oliveira, Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

Doutoranda em Administração no PPGA - UFPB, com ênfase em Marketing e Sociedade. Foi professora de Administração na Universidade Estadual da Paraíba. Foi Professora na Especialização em Gestão Pública da UEPB. Mestre em Administração pelo PPGA/UFPB. Possui MBA em Marketing de Serviços e Relacionamento pela Universidade Norte do Paraná e é graduada em Administração pela Universidade Estadual da Paraíba - UEPB. 

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Published

2025-10-31

How to Cite

dos Santos Rodrigues, W. D., Moura Frade, C., Ferreira Pessoa , M., & Lopes de Oliveira, D. R. (2025). LEARNING AND MANAGEMENT SKILLS: STUDY WITH MANAGERS FROM THE RURAL MICROCREDIT AREA OF PARAÍBA. Refas - Revista Fatec Zona Sul, 12(1), 17–33. https://doi.org/10.26853/Refas_ISSN-2359-182X_v12n01_03

Issue

Section

Gestão Empresarial

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