Urban mobility applied at comfort level in CPTM Coral line wagons

Ed Carlos Mariz, Jônatas Gomes de Oliveira, Regis Cortez Bueno

Resumo


The city of São Paulo, the most developed metropolis in Brazil, has become an attractive global hub. It currently has a population of approximately 21 million inhabitants in the metropolitan region. In recent years there has been a substantial increase in the number of inhabitants, a fact that brings a direct correlation to the low rates of urban mobility. Passenger transport is no longer offered with quality, often operating with low levels of comfort, especially during peak hours. The purpose of the research is to measure the number of passengers per m2 in the CPTM train operations, Coral line, in order to verify if the service is offered with quality to its users. The mathematical modeling used was the calculation of fleet sizing. The survey data indicated that the levels are on average nine passengers per square meter, acceptable levels, but well below the standards of developed countries.


Texto completo:

PDF

Referências


BANISTER, D. The sustainable mobility paradigm. Transport policy, v. 15, n. 2, p. 73-80, 2008.

BRASIL. Ministério das Cidades. Implantação de sistemas de transporte acessível. Brasília. Brasil Acessível: Programa Brasileiro de Acessibilidade Urbana, 5, 2008.

BRASIL. Ministério das Cidades. Manual de BRT - Bus Rapid Transit - Guia de Planejamento. Brasília: Ministério das Cidades. 2009.

CASTIGLIONI, A.H. Transição urbana e demográfica no Brasil: características, percursos e tendências. Ateliê Geográfico, v. 14, n. 1, p. 6-26, 2020.

CAVALETT, O. From political to climate crisis. Nature Climate Change, v. 8, n. 8, p. 663-664, 2018.

CONFEDERAÇÃO NACIONAL DO TRANSPORTE – CNT. Disponível em:> http://cms.cnt.org.br/Imagens%20CNT/PDFs%20CNT/2016%20CNT%20Pesquisa%20Metroferrovi%C3%A1ria%20(web).pdf, 2016> Acesso em: 30 jan. 2019.

COMPANHIA PAULISTA DE TRENS METROPOLITANOS - CPTM. Disponível em:> https://www.cptm.sp.gov.br/a-companhia/Pages/Nossa-Historia.aspx> Acesso em: 30 jan. 2019a.

COMPANHIA PAULISTA DE TRENS METROPOLITANOS - CPTM. Disponível em:> https://www.cptm.sp.gov.br/sua-viagem/Documents/L11.pdf> Acesso em: 30 jan. 2019b.

DARONCHO, C.; RODRIGUES, G.; GALVES, M. L. Estruturação do problema de escolha do modal de transporte público na avenida Radial Leste, em São Paulo. Revista dos Transportes Públicos-ANTP-Ano, v. 38, p. 1º, 2016.

DE FREITAS LOUBACK, N. J.; DE SOUZA, R. A.; DE SOUZA, J. C.; DE OLIVEIRA, R. D. C. M.; MOREIRA, R. A. Planejamento estratégico: o desafio da mobilidade urbana na cidade de Manhuaçu (MG). Pensar Acadêmico, v. 16, n. 1, p. 64-87, 2018.

DOS REIS, J. G. M.; DE OLIVEIRA LIMA, J.; MACHADO, S. T.; FORMIGONI, A. Bus Rapid Transit (BRT) como solução para o transporte público de passageiros na cidade de São Paulo. INOVAE-Journal of Engineering, Architecture and Technology Innovation (ISSN 2357-7797), v. 1, n. 1, p. 83-98, 2014.

DUARTE, F.; LIBARDI, R. Introdução à mobilidade urbana. Curitiba: Jurua Editora, 2007.

FURTADO, A. C. Direito ao Transporte na Constituição Federal brasileira de 1988: A bicicleta como meio de transporte alternativo para a mobilidade urbana. Fibra Lex, n. 4, 2018.

GREGORI, L. A luta pela universalidade das políticas públicas de transporte. Revista de Políticas Públicas, v. 20, p. 117-126, 2017.

LIN, X.; WELLS, P.; SOVACOOL, B. K. Benign mobility? Electric bicycles, sustainable transport consumption behaviour and socio-technical transitions in Nanjing, China. Transportation research part A: policy and practice, v. 103, p. 223-234, 2017.

LYONS, G. Getting smart about urban mobility–aligning the paradigms of smart and sustainable. Transportation Research Part A: Policy and Practice, v. 115, p. 4-14, 2018.

MAIELLARO, J. R.; Marins, A.; DA SILVA, B. P.; DA SILVA, F. F.; DA SILVA, H. A.; DE MELO ALMEIDA, N. L. O uso da simulação como apoio à decisão no setor de chek-in no aeroporto de Guarulhos. South American Development Society Journal, v. 2, n. 4, p. 102-117, 2017.

MRKAJIC, V.; ANGUELOVSKI, I. Planning for sustainable mobility in transition cities: Cycling losses and hopes of revival in Novi Sad, Serbia. Cities, v. 52, p. 66-78, 2016.

NUGEM, R. D. C.; SANTOS, C. H. S.; DE OLIVEIRA, C. C. Transporte Coletivo e Saúde: Uma questão de gestão. Revista da Universidade Vale do Rio Verde, v. 10, n. 1, p. 186-198, 2012.

OLIVEIRA, L. C.; FOX, C.; BIRRELL, S.; CAIN, R. Analysing passengers behaviours when boarding trains to improve rail infrastructure and technology. Robotics and Computer-Integrated Manufacturing, v. 57, p. 282-291, 2019.

RTVELADZE, K.; MARSH, T.; WEBBER, L.; KILPI, F.; LEVY, D.; CONDE, W.; BROWN, M. Health and economic burden of obesity in Brazil. PloS one, v. 8, n. 7, p. e68785, 2013.

STUCHI, S; PAULINO, S. Inovação em serviços para mobilidade ativa e promoção da qualidade ambiental. Revista Gestão & Sustentabilidade Ambiental, v. 9, n. 1 esp, p. 626-650, 2020.

TORRES, I. G. E. Transporte público urbano. São Paulo: Rima, p, 09-16, 2004.

VALENTE, A. M.; PASSAGLIA, E.; CRUZ, J. A.; MELLO, J. C.; CARVALHO, N. A.; MAYERLE, S. Qualidade e produtividade nos transportes. São Paulo: Cengage Learning, 2008.

VASCONCELLOS, E. A. Mobilidade urbana: O que você precisa saber. São Paulo: Companhia das Letras, 2013.

XIA, F.; WANG, J.; KONG, X.; WANG, Z.; LI, J.; LIU, C. Exploring human mobility patterns in urban scenarios: A trajectory data perspective. IEEE Communications Magazine, v. 56, n. 3, p. 142-149, 2018.




DOI: http://dx.doi.org/10.26853/Refas_ISSN-2359-182X_v07n01_08

Apontamentos

  • Não há apontamentos.


Direitos autorais 2020 Refas - Revista Fatec Zona Sul

Licença Creative Commons CC BY-NC-ND.