O ensino e aprendizagem da língua inglesa na formação do tecnólogo em gestão empresarial

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26853/Refas_ISSN-2359-182X_v11n05_04

Abstract

This article aims to present the results of the research on the teaching and learning of the English language in the training of technologists in Business Management at Technology College (FATEC) Araras in São Paulo State. It was carried field research, bibliographic and documentary reviews which were conducted to demonstrate the possible gap that exists between how important it is to learn English and the dedication of students in the studies of that language. The results obtained were compared to relate the percentages referring to the number of students who participated in the research. The demand for competent professionals with great ability to communicate in the business environment is widely propagated. Therefore, it is necessary for the student to take advantage of the resources that the college offers, in this case, English classes and tutoring.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Thiago da Silva Vieira, Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza (CEETEPS)

Mestre em Gestão e Desenvolvimento da Educação Profissional pelo Centro Paula Souza. Especialista em Ensino de Línguas pelo Instituto Federal de São Paulo - SP. Graduado em Letras, com habilitação em português e inglês pela Universidade Uniderp de Campo Grande (MS). Professor de Língua Inglesa no ensino superior na Fatec.

References

BARTOLETO, Galaor. Entenda o que é língua franca. 02 de janeiro de 2010. Disponível em: <http://www.galaor.com.br/lingua-franca>. Acesso em: 13 mar. 2024.

BERTOLDI, Maristela e PALLÚ, N. M. Ensino e aprendizagem de Língua Inglesa: a importância dos temas transversais. Disponível em <http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2013/2013_ufpr_lem_artigo_vera_aparecida_de_souza_polisciuc.pdf>. Acesso em: 15 mar. 2024.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 13.415/2017, de 13 de fevereiro de 2017. Disponível em:<http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/L13415.htm>. Acesso em: 24 abr. 2024.

CENTRO PAULA SOUZA. Centro Paula Souza. Disponível em: <https://www.cps.sp.gov.br/centro-paula-souza/>. Acesso em: 26 abr. 2024.

CONRAD, A. W., FISHMAN, J. A. English as a world language. Em: FISHMAN, Joshua A., COOPER, Robert L., CONRAD, Andrew W. The spread of English. Rowley Massachusetts: Newbury House, 1977, p. 3-76. Acesso em: 24 abr. 2024.

FATEC, Araras. Projeto Pedagógico de Gestão Empresarial. Disponível em: <https://bkpsitecpsnew.blob.core.windows.net/uploadsitecps/sites/19/2020/12/cursos-projeto_pedagogico_ge.pdf>. Acesso em 19 abr. 2024.

JENKINS, J. The phonology of English as an international language. Oxford: Oxford University Press, 2000.

LAKATOS, E. Maria; MARCONI, M. de Andrade. Fundamentos de metodologia científica: Técnicas de pesquisa. 7 ed. – São Paulo: Atlas, 2010.

MACHADO, José Luís de Almeida. É possível aprender inglês na escola regular? Planeta e Educação. Disponível em: <https://acervo.plannetaeducacao.com.br/portal/impressao.asp?artigo=3009>. Acesso em: 08 mai. 2024.

PAES, M. B. G.; JORGE, M. L. dos S. Preconceito contra o ensino de língua estrangeira da rede pública. In: LIMA. D. C. de (org.). Ensino Aprendizagem de língua inglesa: conversas com especialistas. São Paulo, Parábola Editorial, p. 161-168, 2009.

PAIVA, V. L. M. O. A língua inglesa no Brasil e no mundo. In: Ensino da língua inglesa: reflexões e experiências. 3. ed. Campinas: Pontes, p. 9-29, 2005.

PILATTI, Andriele. SANTOS, M. O domínio da língua inglesa como fator determinante para o sucesso profissional no mundo globalizado. Disponível em: http://seer.upf.br/index.php/ser/article/view/1766. Acesso em: 20 mai. 2024.

REGO, Amanda de F. A. A influência da língua inglesa na formação profissional de secretariado executivo: uma análise com os estudantes da Universidade Federal do Ceará. 2013. Disponível em: <http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/33861>. Acesso em: 10 mai. 2024.

SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. 23 ed. rev. e atual - São Paulo: Cortez, 2007.

Published

2025-06-27

How to Cite

Vieira, T. da S. (2025). O ensino e aprendizagem da língua inglesa na formação do tecnólogo em gestão empresarial. Refas - Revista Fatec Zona Sul, 11(5), 22–36. https://doi.org/10.26853/Refas_ISSN-2359-182X_v11n05_04

Issue

Section

Gestão Empresarial

Metrics

Most read articles by the same author(s)